Dzień 1.
Mentoring / coaching – różnice i podobieństwa, zasady procesu:
- Coaching i mentoring : główne zasady, podobieństwa i różnice
- Kontraktacja procesu
- Trzy role mentora w procesie:
- Trzy filary mentoringu:
- Ja – jako mentor: elementy autodiagnostyki.
- Pogłębienie autodiagnozy w ćwiczeniu w parach z zastosowaniem pytań otwartych i aktywnego słuchania.
Dzień 2.
Diagnostyka i kontraktacja:
- Kontraktacja procesu z klientem i mentee
- Identyfikacja potrzeb klienta
- Diagnostyka kultury organizacyjnej firmy klienta
- Dobór par mentoringowych
Dzień 3.
Diagnostyka i elementy komunikacji pozawerbalnej:
- Poznanie pomocnych narzędzi diagnostycznych i ich praktycznego zastosowania w procesie – DISC, MPA, EASI.
- Jak komunikuje się człowiek?
- Proces ustalania celu procesu z mentee.
Dzień 4.
Narzędzia i ćwiczenia wspomagające poszerzanie samoświadomości mentee i mentora w procesie:
- Identyfikacja punktu odniesienia w procesie mentoringowym
- Koło życia (wg. Metodologii JMT) : ćwiczenie w parach : autodiagnostyka
- Koło kompetencji Lidera ( wg. Metodologii JMT) : ćwiczenia w parach : autodiagnostyka
- „JBT” – ćwiczenia samodzielne z autoprezentacja wyników na forum.
- Jak identyfikować wartości mentee.
Dzień 5.
Narzędzia pomocne w procesie ustalania i monitorowania celu procesu:
- Narzędzia i techniki ustalania celów: (praca w parach)
- Plan/strategia/cel: nie bądź ortodoksem w procesie: ucz się ucząc
- Ćwiczenia praktyczne
- Feedback: co to jest?
Dzień 6.
Zmiana w procesie mentoringowym:
- Zmiana : konieczność trudna do zaakceptowania: prezentacja
- Zmiany w zyciu Mentorów : case’y
- Jak towarzyszyć w zmianie mentee.
Dzień 7., Dzień 8.
Techniki coachingowe w procesie mentoringowym
- Techniki „przeramowujące”
- Techniki ułatwiające introspekcje
- Praca na relacjach
- Praca nad wybranymi przekonaniami i stereotypami
- Techniki projekcyjne : nazywanie emocji/story telling (praktyczne zastosowanie IdeaCards i Qubiqbox).
Dzień 9
Rekapitulacja pierwotna i podsumowanie, ewaluacja procesu
- Mentor i jego role
- Praca i kontraktacja z klientem instytucjonalnym
- Komunikacja pozawerbalna
- Feedback w procesie
- Zmiana
- Ćwiczenia wybranych 3 technik
- podsumowanie procesu: feedback od uczestników, ewaluacja.
- Certyfikacja ukończenia kursu teoretycznego.